Secesyjne kamienice przy Pułaskiego być może ocaleją

Dorota Kuźnik | Utworzono: 2015-07-30 13:30 | Zmodyfikowano: 2015-07-30 13:30

Miały być wyburzone, teraz w grę wchodzi remont. Mowa o kamienicach przy ulicy Pułaskiego we Wrocławiu. Gmina Wrocław już zdecydowała, że budynki znikną z mapy miasta. Plany pokrzyżowało stowarzyszenie "Monitoring Zabytków", które o pomoc poprosiło Ministerstwo Kultury. Kiedy to nie pomogło, wystąpiło przeciwko resortowi do sądu. Wyrok, choć jeszcze nieprawomocny, może oznaczać, że kamienice nie zostaną wyburzone, mówi szefowa stowarzyszenia Renata Domagała:

Co na to okoliczni mieszkańcy:

Ani wrocławski magistrat ani miejski konserwator na razie nie chcą zabierać głosu w sprawie. O komentarz poprosiliśmy wojewódzkiego konserwatora - Ewę Kicę, która mówi, że rozbiórka kamienic nie jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem:

Wyburzenie kamienic miało służyć udrożnieniu ruchu na przedmieściu Oławskim. Rozbiórka miała się zakończyć jeszcze w tym roku.

Reklama

Komentarze (11)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~metmusic2015-07-31 12:15:21 z adresu IP: (192.157.xxx.xxx)
A ja jestem za zachowaniem tych kamienic pomimo stanu, wieku i standardu. Jeśli miasta nie stać na sensowny remont powinniy zostać sprzedane jakiemuś deweloperowi z zastrzeżeniem zachowania funkcji, kształtu i elewacji. Wnętrze powinno być "wyprute" (np. z zachowaniem klatek schodowych, sztukaterii, etc.) i przebudowane zgodnie ze współczesnymi standardami. Nie jedną kamienicę już tak odrestaurowano. Tworzenie szerokiej arterii w tym miejscu to śpiew przyszłości i to dalekiej, a ponadto nie sądzę aby była konieczna. Faktycznie niestety te kamienice ze względu, że są wysunięte nie pasują do cofniętego nowego budownictwa ale to nie powinno ich dyskredytować. Należałoby dobudować coś od strony ślepej ściany (skrzyżowania ul. Kościuszki i ul. Pułaskiego) co zamknie "plac". Wyburzyć łatwo, później odbudowa jest w zasadzie niemożliwa i nieopłacalna (poza pojedynczymi przypadkami) więc lepiej zwlekać z pewnym decyzjami niż je pochopnie podejmować. Oczywiście jeśli nie blokują kluczowych i ważnych inwestycji z punktu widzenia mieszkańca i rozwoju miasta (uzasadnionego!). We Wrocławiu zburzono wiele kamienic i innych zabytków, które gdyby dotrwały do właściwego dla siebie czasu dzisiaj by zachwycały nas swoją świetnością.
~wwwww2015-07-31 13:10:22 z adresu IP: (95.49.xxx.xxx)
Pereł? Nie rozśmieszaj mnie. Zaraz się dowiem, że kiedyś tam mieszkał jakiś książe. To są ruiny, które się sypią i mogą runąć w każdej chwili. Tak dla wyburzenia!!!
~Ola2015-07-31 13:04:57 z adresu IP: (81.216.xxx.xxx)
w takich miejscach nie mieszka się tylko ma biura i firmy - prawnicze kancelarie to idealni kliencie na takie miejsce: centrum miasta, dobry dojazd, bogate firmy popieram metmusic, wyburzanie takich pereł to głupota, podobnie jak wyprzedawanie majątku bo trzeba mieć zastrzyk gotówki na wakacje
~wwwww2015-07-31 12:46:55 z adresu IP: (95.49.xxx.xxx)
Jeszcze raz zapytam. Skąd wziąć pieniądze na remont? I po drugie, kogo będzie stać na kupno mieszkania? Wiele wyremontowanych kamienic świeci pustkami, a mieszkania w tych kamienicach naprawdę nie są tanie. Dla przykładu podam wyremontowane kamienice na Traugutta przy Krakowskiej. Poza tym lokalizacja. Co z tego, że to by były wyremontowane kamienice skoro stoją przy jednej z bardziej ruchliwych ulic w mieście, gdzie hałas jest od rana do wieczora. Dziurawa jezdnia, krzywe torowisko, nie wiadomo kiedy zostanie to wyremontowane. Dodatkowo w okolicy kręci się niezbyt fajne towarzystwo. Chciałbyś tam kupić mieszkanie i tam mieszkać?
~tomasz2015-07-31 09:47:22 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
popieram uzytkownika Pukalko - oile większosć trójkąta to rzeczywiscie piękne fasady, to te na Pułaskiego są zzupełnie nieciekawe, i to jeszcze w ruinie
~pol2015-07-30 20:28:25 z adresu IP: (193.59.xxx.xxx)
mam nadzieje ze uda sie je uratowac
~abc2015-07-30 21:02:18 z adresu IP: (95.49.xxx.xxx)
~Pukalko2015-07-30 18:39:39 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Ludzie, puknijcie sie w glowe. Tylko przypadek zadecydowal, ze po powodzi w 1997 roku nie zostaly one wyburzone, tak jak reszta kamienic na Pulaskiego. Dawno tam stoja nowe domy, chociaz przy okazji zmarnowano sznase na przebudowe tej ulicy wg normalnych wielkomiejskich standardow. Tlumaczenie, ze potem zrobi sie artire dwupasmowa, rondo na skrzyzowaniu z ul, Kosciuszki i poszerzy przejazd pod wiaduktem kolejowy jest dobre dla dzieci. Teraz, zamiast kosekwentnie trzymac sie tej koncepcji, wypuszcza sie balon, zeby pomieszac w glowie tzw. opinii publicznej i znalezc pretekst do tego, zeby odnowic fasady w zrujnowanych domach i udawac, ze sie ratuje zabytki. Wiadomo, ze wyburzenie tego szajsu i postawienie nowych budynkow jest tansze i pozwala przeskoczyc do wspolczesnych standardow budowalnych. Obrotny deweloper nie tylko na tym sam zarobi, ale sporo odprowadzi do kasy miasta. Jak zwykle, bedziemy sie obijac od sciany do sciany. Tu rewaloryzujemy ruine, a Powstancow Slaskich, w miejscu, gdzie mialo powstac rprezentacyjne centrum miasta, dopuszczamy do budowy blokowiska, jak za czasow komuny. Pomyslcie, kto i dlaczego tak tym steruje. Gdzie sa urbanisci, architekci, planisci rozwoju miasta itd. To sa dzialania ja w "Misu", nie obrazajac tworcow filmu. Ja wiem, ze jest okres przedwyborczy i najwieksza glupote bedzie sie akceptowac tylko po to, zeby zdobyc pare glosow - a co potem - zadnej odpowiedzialnosci.
~Mieszkaniec2015-08-04 06:28:18 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Według mnie powinno się te pieniądze przeznaczyć na remont kamienic na Trójkącie, tam gdzie rzeczywiście ludzie mieszkają. Po za tym poszerzenie końcówki Pułaskiego pozwoliłoby na swobodny przejazd tramwajowi, bo mimo że jest wydzielone torowisko to i tak tramwaj często stoi w korku z samochodami.
~kmicic2015-07-30 14:01:50 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Mam nadzieje, że uda się je ocalić.
~wwwww2015-07-30 15:19:59 z adresu IP: (83.9.xxx.xxx)
A dasz pieniądze żeby je wyremontować? Może jeszcze zasponsorujesz później kupno mieszkań? Podaj mi konkretny i naprawdę poważny powód żeby je ocalić. Takie ruiny? Po co?