Wycofany z użytku sprzęt jedzie z Wrocławia na ukraiński front

| Utworzono: 2015-02-03 07:43 | Zmodyfikowano: 2015-02-03 07:43
Wycofany z użytku sprzęt jedzie z Wrocławia na ukraiński front - Zdjęcia z AMW: Przemysław Gałecki (Radio Wrocław)
Zdjęcia z AMW: Przemysław Gałecki (Radio Wrocław)

Ukraina cały czas w ogniu - Zacięte walki trwają na wschodzie kraju. Jak podają kijowskie media, tylko w ciągu pierwszej doby lutego zginęło co najmniej 28 żołnierzy i 22 cywilów. Walki toczą się na wszystkich odcinkach frontu, a pomoc ma przyjść... także z Wrocławia.

- Żołnierze, którzy są tam na froncie, nie mają ubrań, marzną więc to jest pomoc dla nich. Na linię frontu te wszystkie rzeczy, które tutaj zakupię, pojadą - mówi Katarzyna Serafinowska-Gabriel ze Stowarzyszenia Pomocy Polakom na Wschodzie "Kresy", które szykuje transport darów.

Dary trafią na ukraiński front. Zostały kupione we wrocławskim oddziale Agencji Mienia Wojskowego.

- Dresy. Bardzo ciepłe, dobre, porządne, wojskowe dresy. Kominiarki, manierki. Nie ma niestety kurtek deszczowych, o których myślałam, że może będą - wyjaśnia Katarzyna Serafinowska-Gabriel.

Stowarzyszenie chciało kupić także hełmy, buty wojskowe czy przyborniki, ale tego sprzętu nie było w sklepie agencji przy ulicy Zwycięskiej. Członkowie organizacji zamierzają śledzić jednak kolejne przetargi i wyprzedaże, a towar busami zostanie przewieziony dla wojskowych i ochotników, którzy walczą na wschodzie Ukrainy. - Historia zatacza koło. Posłane jest tam, gdzie toczy się najnormalniejsza, okrutna wojna. Raptem tysiąc kilometrów od nas - dodaje przedstawicielka stowarzyszenia.

- To nie ma cech bojowych, że tak powiem. Jest wycofane z użytku przede wszystkim. Może to zakupić każdy obywatel - mówi Monika Marczowska z wrocławskiej agencji mienia.

Ale eksperci od spraw zagranicznych i polityki przewidują, że takie scenariusze to tylko kwestia czasu.

- Można na przykład zrobić konferencję prasową, położyć taki polski hełm, polski sprzęt. ostawić nawet tego orzełka, obok domalować ukraińską flagę i mówić o zakusach Polski w kierunku Ukrainy - zastanawia się Wiesław Gałązka, spesjalista ds. marketingu politycznego. Jego zdaniem Rosjanie z pewnością będą chcieli wykorzystać polski sprzęt do propagandy.

- Ta propaganda jest niezwykle ważna także dla samych Rosjan. Chodzi o wewnętrzną i propagandę w stosunku do własnych obywateli. Putin cieszy się cały czas ogromnym poparciem. Dla nas jest to kwestia posiadania pewnego rodzaju planu B propagandowego, w którym bylibyśmy w stanie odeprzeć zarzutu - rozpatruje Gałązka.

Czy taki plan istnieje? Nie otrzymaliśmy na to odpowiedzi, ale Grzegorz Schetyna, minister spraw zagranicznych wielokrotnie w ostatnich dniach podkreślał jak ważna jest jedności Unii Europejskiej ws. Ukrainy. Poniżej jedna z wypowiedzi z 29 stycznia po nadzwyczajnym spotkaniu ministrów spraw zagranicznych państwu UE zwołanym w związku zaostrzającym się konfliktem na wschodzie:

"Szczególnie w kontekście tego, co dzieje się dzisiaj w Doniecku, Ługańsku, czyli powrotu do starć i do działań wojennych. Rosja dalej przeprowadza ciężki sprzęt i żołnierzy. Więc tutaj nic takiego się nie stało, żeby Unia Europejska pokazała swoje otwarcie w stosunku do Rosji."

Małgorzata Golińska, rzecznik Agencji Mienia Wojskowego, wie o transporcie sprzętu, który został kupiony we wrocławskim oddziale. Podkreśla, że jest to towar wycofany z obiegu i można go kupić nie tylko w sklepach agencji, więc dostęp jest szeroki, chociaż...

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że sytuacja jest napięta i w różny sposób mogą być takie sprzęty wykorzystane. Natomiast, tak jak mówię, nie my mamy na to wpływ. Polskie prawo nie zakazuje nam obrotu sprzętem, który nie wymaga posiadania koncesji - mówi Małgorzata Golińska z AMW.

Jan Rymarczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego, zajmujący się sprawami międzynarodowymi dodaje: - Znając ich kłamliwą propagandę twierdziliby, że Polska zaangażowała się w wojnę z separatystami w Doniecki. Ale ja sądzę, że tym nie ma się co przejmować, bo i tak propaganda rosyjska jest absolutnie kłamliwa. Stosunki polsko-rosyjskie są bardzo złe. Trudno mi nawet wyobrazić sobie, żeby były gorsze. Gorsze to stan wojny.

Katarzyna Serafinowska-Gabriel jest już gotowa do pomocy w szykowaniu kolejnego transportu na Ukrainę. Nie zamierza również rezygnować ze sprzętu z agencji mienia wojskowego, bo jak tłumaczy: - Trzeba mieć pewną odwagę i nie dać się zastraszyć. Wiadomo jakie są metody Rosjan. Od wieków. Nie możemy się dać zastraszyć. Musimy ciągle mieć trzeźwe spojrzenie na sytuację.

Reklama

Komentarze (27)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~herakliusz2015-04-14 00:21:15 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
~Misyu = Co Ty człowieku bredzisz? Jaka to pozytywna akcja? Wspieranie ajdarowców i im podobnych, którzy mają roszczenia terytorialne w stos. do RP? A naszego Prezydenta Bronisława K. kopnęli w d... uchwalając prawo o banderowcach i oun! Taki Leonid Kuczma (były prezydent ukr. dzisiaj oligarcha) 16 lutego br. miał sprawę w kijowskim sądzie gospodarczym - wziął kasę 100 mln hr za 27900 ton ziarna pszenicy, które "gdzieś wcięło". "Złodziej patriota" tak o nim pisali. Ten oficjalny przedstawiciel Ukruiny na rozmowy w Mińsku 2, wraz ze swoim synem, w 2014 roku wyprowadzili te miliony z budżetu Ukruiny i nie przejmowali się swoim wijskiem ! W kradzieży tych budżetowych pieniędzy pomogli koledzy z "prawego sektora" Latem 2014 roku Prok. Gen. Ukruiny wszczęłą śledztwo w sprawie , UWAGA, WYPROWADZENIA (czyt. kradzieży) z magazynów wojska ukr. 2 500 000 sztuk amunicji! Nie wspomnę już o dziesiątka spraw karnych prowadzonych przez ukr. prokuraturę przeciwko bojcom - ochotnikom, którzy w ramach "walki" dokonali ciężkich przestępstw kryminalnych na miejscowej ludności. Te i inne "ciekawostki" z życia wojska ukrainskiego można wyczytać na oficjalnych stronach rządu ukr., prok. gen. i sądu gospodarczego!
~Misyu2015-04-13 08:33:10 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
Bardzo pozytywna akcja. Proszę nie przejmować się ani Srokowskim ani innymi agentami kremlowskiego wpływu. Chcą oni przykryć 2 miliony Polaków zamęczonych na Kresach Rzeczypospolitej przez Rosjan natarczywym wspominaniem i uzurpowaniem sobie tradycji kresowej, mordem Wołyńskim, który -nota bene - również był zorganizowany i inspirowany przez NKVD.
~Ariana2015-04-02 23:38:54 z adresu IP: (82.13.xxx.xxx)
Kobieto, ocknij sie! czy ty nie wiesz co robisz? Rozumiem, ze Wroclaw lezy daleko od granicy z Ukraina i nie obawiasz sie, ze szybko tam dotra jak sie umocnia, ale co z miastami przygranicznymi. Ludzie jeszcze pamietaja gdy jako dzieci uciekali z podpalanych domow, przed nozami i siekierami banderowcow, a teraz moze im sie to przydazyc jako starszym ludziom. Kobieto, jesli nie masz litosci dla pokrzywdzonych, to chociaz z bojazni bozej zaniechaj swojej dzialalnosci. Zrezygnuj ze swojej funkcji i dzialaj jako prywatna osoba i za swoje prywatne pieniadze czyn tego typu milosierdzie. Nie sciagaj wiecej hanby na pozostalych Polakow, ktorzy juz dosc wycierpieli.
~herakliusz2015-04-14 00:39:10 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Popieram Cię Ariano w 100% Ten cały ~Misyu to z pewnością jakiś nielat z VUkrkolumny. Zero wiedzy historycznej. Z tej jego ignorancji wynika, że Szuchewicz, Klaczkiwski i Bandera tworzyli super tajną komórkę NKWD, z naciskiem na Klaczkiwskiego - głównego organizatora rzezi wołyńskiej!
~Misyu2015-04-13 08:45:59 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
Na Wołyniu mordowały zielone ludziki NKVD przebrane za niepiśmiennych Ukraińskich chłopów. Postanowili przeprowadzić takie coś, kiedy okazało się jasne, że nie ukryją już Katynia i ogólnie czystki etnicznej na 2 milionach Polaków na Kresach Rzeczypospolitej dokonanej przez Rosjan.
~Jurek2015-02-04 08:07:54 z adresu IP: (46.235.xxx.xxx)
Nie robiąc nic dajemy świadectwo skuteczności polityce kremla i pokazujemy, że daliśmy się zastraszyć tak jak zachód. Wsparcie w postaci odzieży jest moim zdaniem dobrym pomysłem. Rosyjska władza i tak zrobi to, co dawno już zostało zaplanowane bez względu na nasze drobne wsparcie w odzieży czy nie. Ma ktoś namiar na oddział stowarzyszenia we Wrocławiu? Chciałbym się przyłączyć choćby finansowo. Byłem na Ukrainie i na Krymie i czuję dług wdzięczności względem ludzi, którzy potrafili podzielić się bez wahania wszystkie, co mieli.
~MIsyu2015-04-13 08:37:04 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
Jest Pan rozsądnym człowiekiem. Nie zwracajmy uwagi na pseudokresowiaków, kremlowskich agentów wpływu, którzy chcieliby sobie uzurpować prawo do pamięci o milionach ofiar NKVD na Kresach Rzeczypospolitej (2-3milionów wg IPN) niezdarnie usiłując wykorzystywać do tego Wołyń, który był przez NKVD wykonany, kiedy okazało się, że nie ukryją już przed światem Katynia i całego wymiaru czystki etnicznej na Polakach w ZSRR. Pozdrawiam,
~TAURUS2015-02-04 15:55:15 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Daj się dymać Ukraińcom. Ode mnie 3 pałki w bok.
~Fatyniuk2015-02-04 07:40:38 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Czy jak wyślecie ten sprzęt wojskowy ,to Ukraina odblokuje nam eksport mięsa z Polski,przeprosi nas za zbrodnię ludobujstwa dokonaną na Polakach oraz obieca nam , że nie będzie jak się umocni zajmować zbrojnie pozostałych ziem polskich począwszy od Przemyśla jak nam obiecują potomkowie banderowców z majdanu i Galicji Wschodniej.A krzykaczom , którzy domagają się pomocy militarnej dla Ukrainy typu Bujak i mu podobni zorganizować się i czynami pokazać jak bardzo są ofiarni , a nie robić podpuchy naszym rodaków i jeszcze nas obrażać za jakąś zdradę !
~Misyu2015-04-13 08:48:10 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
Na Wołyniu mordowało NKVD. Walczyć z kremlowskim faszyzmem oligarchiczno-kolektywistycznym nie koniecznie trzeba zbrojnie - ja jestem na przykład inżynierem i pracuje w lotnictwie, a dobrzy ludzi wysyłają ukraińskim patriotom produkty podstawowej potrzeby.
~andrzej2015-02-03 23:12:13 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
wojna od nas nie jest raptem 1000km, a prawie 2000km
~Breslauer2015-02-03 14:46:54 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
jestem za tym, żeby kacapów przesiedlić za Ural, w końcu są Azjatami, a tylko wyglądają jak Europejczycy.
~Packa2015-02-03 13:37:54 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Poziom komentarzy to kompletne dno.
~emigrantka2015-02-03 15:01:25 z adresu IP: (79.197.xxx.xxx)
~Packa popieram!
~gdzielogika???2015-02-03 13:23:48 z adresu IP: (193.106.xxx.xxx)
Wytłumaczcie mi coś bo chyba nie rozumie... wysyłanie broni i sprzętu wojskowego(jakiegokolwiek i w jakimkolwiek stanie) ma złagodzić konflikt i pomóc w rozwiązaniu problemu???
~andrzej2015-02-03 23:13:25 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
taka logika twoja, że z dresów się nie strzela i czytaj artykuł lepiej
~heja2015-02-03 12:51:32 z adresu IP: (109.196.xxx.xxx)
widły i siekiery im wysłac
~Torrox2015-02-03 11:50:07 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Zastanawia mnie fakt że na Ukrainie władze sprawują miliarderzy z których większość posiada te miliardy z przekrętów. Jeśli są tacy bogaci to dlaczego nie wspomogą swojej (dosłownie) armii. To jedyny kraj w europie w którym oligarchowie posiadają prywatne armie i Polska chce wspierać ten pseudodemokratyczny kraj? Popieram całkowicie Putina, jednak tylko z internetu można dowiedzieć się prawdy bo w polskich mediach słychać tylko o tym jaki to on jest zły. Zgadzam się całkowicie z Saxonistą, przecież obecna władza nie dość że zdobyła ową władze nielegalnie (zamach stanu i obalenie prawnie wybranego prezydenta) to jeszcze wychwala dokonania ukraińskich faszystów. Mam to szczęście że tylko mieszkam w tym kraju, jestem jednak pewien że nasza pomoc skończy się dla nas jak zwykle kopem w d..., zawsze tak jest jeśli do czegoś pchają nas amerykanie, którzy co nie ulega wątpliwości maczali swoje "demokratyczne" łapska w przewrocie na Ukrainie. Trzymam kciuki za Władimira, jest prawdziwym patriotą i mam nadzieje że zrobi z nimi porządek bo jest pewne że okręg doniecki i ługański nigdy już nie będzie ukraiński o Krymie nie wspomnę.
~Saxonista2015-02-03 10:08:59 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Jakim prawem organizacja "kresowa" wspiera bandytów i pogrobowców z UPA? Kto jest w tej organizacji? Czemu nikt się nie zastanawia komu pomagamy? Pomagamy batalionowi AZOV i innym ochotniczym organizacjom walczącym z separatystami. Ludzie co wy robicie!!!!! AZOV, batalion OUN (który też tam walczy) to skrajni nacjonaliści - ze swastykami na mundurach, którzy są dumni z tego co robili ich dziadowie z Polakami i Rosjanami. Jak tak można!!!!! Pobudka!
~SLX2015-02-03 09:05:27 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Szkoda, że się nie zastanowiono nad konsekwencjami dla Polski w wyniku tego przedsięwzięcia. Żeby z wdzięczności Putin nie zakręcił kurka z gazem, bo wtedy pani organizator zmarznie a przy okazji jeszcze inni. Już nie chciał jabłek i mięsa a konsekwencje tego odbijają się czkawką do teraz (protesty rolników).
~MIchal2015-04-13 08:43:28 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
Nic mnie nie obchodzi co zrobią kremlowscy faszyści
~Kasia2015-02-03 08:59:05 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
To wszystko to jedna wielka prowizorka, a nie pomoc
~konkretna2015-02-03 08:57:45 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Chyba lepiej kupić dzieciom jedzenie i ubrania za te pieniądze zaś te starocie do muzeum lub na kiermasz starych rupieci. Następna sprawa: po licho mieszać sie do tej wojny? Mamy pokój w kraju, to go szanować, a nie pchać się tam, gdzie nie potrzeba. Ukraińcy już kiedyś sie nam odwdzięczyli na kresach. Jak paniusia taka skora do pomocy niech sama tam jedzie ze swoją rodziną i walczy.
~Kasia2015-02-03 08:48:58 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ale takie graty i starocie im pomogą w ogóle? A czemu kraje zachodnie nie pomogą z nowym sprzętem
~masakra...2015-02-03 08:36:47 z adresu IP: (193.106.xxx.xxx)
to niech pani Katarzyna pojedzie na Ukraine i własną piersią jej broni skoro jest taka chętna do pomocy... Idiotyczna ułańska fantazja Polaków mnie przeraża!!!
~Rakowiak2015-02-03 08:20:24 z adresu IP: (193.59.xxx.xxx)
Polski demobil pod flagą czarno-czerwoną to będzie miły widok dla kresowiaków. Podziwiam inteligencję Katarzyny Serafinowskiej-Gabryel
~marcin2015-02-03 07:58:25 z adresu IP: (91.231.xxx.xxx)
Kto pisał ten tytuł? Nie umiecie sklecić poprawnego zdania?