Przywiozą z Niemiec niebezpieczne odpady?

Piotr Słowiński, wsp. Przemysław Gałecki | Utworzono: 2014-08-20 07:47 | Zmodyfikowano: 2014-08-20 07:49
Przywiozą z Niemiec niebezpieczne odpady? - Fot. Piotr Słowiński (Radio Wrocław)
Fot. Piotr Słowiński (Radio Wrocław)

Mieszkańcy leżących w Górach Izerskich wsi Rębiszów, Proszowa, Przecznica, czy Gierczyn w gminie Mirsk ogłosili czerwony alarm ekologiczny i organizują komitet protestacyjny po tym, jak dowiedzieli się, że do ich gminy mają być przywożone z Niemiec, ze składowiska odpadów niebezpiecznych w Chemnitz, żużle hutnicze, które mogą zawierać niebezpieczne metale ciężkie.

Posłuchaj relacji Radia Wrocław:

Anna Morawska-Kruk, prezes stowarzyszenia Unia Izerska mówi, że mieszkańcy mogą zostać zmuszeni do tego, by się wyprowadzić. Chodzi o to, że zarządzająca w Górach Izerskich kilkoma kamieniołomami bazaltu firma Pri- Bazalt chce sprowadzać do 400 tysięcy ton żużla rocznie by go przesiewać.

- Te 400 tysięcy ton to góra trucizny pochodząca ze składowiska odpadów toksycznych w Chemnitz w Niemczech - mówi wspierający protestujących Rzeczoznawca Naczelnej Organizacji technicznej inżynier i audytor systemów zarządzania środowiskiem EMAS, Roman Farański.

Jak przeliczył, każdego dnia do Rębiszowa przyjeżdżałoby 1600 ton pohutniczego żużla, w którym zawartość rakotwórczego kadmu wynosiłaby około tony, a ołowiu 9 ton. Jego zdaniem w ciągu kilku miesięcy mogłoby dojść do skażenia wody na dużym obszarze. Obciążeniem dla mieszkańców będzie też ruch ciężarówek. Bo do przewiezienia 1600 ton tylko w jedną stronę potrzeba, co łatwo obliczyć, 64 wielkich wywrotek.

Izabela Sawicka, dyrektor kopalni Pri Bazalt jest zaskoczona protestami. Jak mówi nikt z protestujących u niej nie był by zapoznać się z dokumentami. Z nich wynika, że kruszywa z żużli zostały dopuszczone do obrotu i mają odpowiednie certyfikaty.

Według tych badań substancje trujące w przywożonym żużlu są, ale nie w tak wielkich ilościach jak wskazują przeciwnicy przedsięwzięcia. Jak dotąd kopalnia przyjęła jedynie niewielką partię żużlu na próbę, z którego część już wyjechała z powrotem.

-Poza tym żadne trucizny nie będą u nas nie zostały, bo naszym zadaniem jest tylko przesianie materiału, rozdzielenie go na poszczególne frakcje i odesłanie naszemu partnerowi – mówi.

Zaprzecza też wszelkim oskarżeniom, że żużel miałby trafić do wyrobisk pobazaltowych, które w ten sposób zostałyby częściowo zrekultywowane.

- Wszystko co robimy, robimy w sposób jawny i zgodny z prawem – podkreśla.

Jan Zaliwski, sekretarz Miasta i Gminy Mirsk uważa, ze protest właścicieli gospodarstw ekologicznych i turystycznych w Górach Izerskich jest nieuzasadniony. Jak podkreśla, samorząd zgodził się na przywóz odpadów, a Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska we Wrocławiu nie zażądał nawet raportu oddziaływania przedsięwzięcia na przyrodę.

- Burmistrz nie ma możliwości nie wydać zgody, jeśli przedsięwzięcie jest zgodne z prawem – mówi.

Problem jest jednak w tym, że protestujący w te wszystkie zapewnienia nie wierzą i absolutnie ani na składowanie ani na żadną przeróbkę żużla z niemieckich hut się nie godzą. Boją się zatrucia wody metalami ciężkimi, które w tych żużlach są. Na razie piszą pisma do wszelkich możliwych instytucji, ale szykują też pospolite ruszenie, które ma nie dopuścić do przywozu w Góry Izerskie trucizny pochodzącej z niemieckich hut.

Halina Szczęśniak, chemik:
Metale ciężkie, jak kadm i ołów, i ich związki dostają się do atmosfery, wód i gleby jako zanieczyszczenia pochodzące ze ścieków przemysłowych, metalurgicznych, hutniczych, hałd hutniczych, górnictwa, garbarni, transportu samochodowego itp. Nie ma wątpliwości, że ich ewentualny wyciek do wód gruntowych czy głębinowych byłby bardzo niebezpieczny. Oddziaływanie zanieczyszczeń chemicznych powoduje kumulowanie się tych metali ciężkich w roślinach i zwierzętach. Ołów jest trucizną ogólnoustrojową. Ponieważ jest wchłaniany zarówno przez układ oddechowy, błony śluzowe jak i układ pokarmowy może łatwo dostać się do organizmu człowieka i się w nim gromadzić powodując chroniczne zatrucia. Ołów powoduje bóle głowy, obniża koncentrację, działa szkodliwie na układ oddechowy, krwiotwórczy (niszczy hemoglobinę), układ nerwowy , może powodować bezpłodność, choroby nerek i serca, choroby nowotworowe, osteoporozę. Natomiast Kadm jest jednym z najbardziej toksycznych metali ciężkich. Powoduje ostre zatrucia. Wywołuje bóle głowy, wymioty, osteoporozę, niewydolność krążenia, choroby nowotworowe (płuc, prostaty), choroby nerek i wątroby, niepłodność. Metal ten kumuluje się w organizmie wchłaniany przez błony śluzowe nosa i gardła oraz przez przewód pokarmowy.(fot. Daderot/Wikipedia)

Dariusz Szwed
Dariusz Szwed
Zielony Instytut
Takie składowisko w ogóle nie powinno w Polsce powstać. Zbyt dużo mamy nierozwiązanych problemów z własnymi odpadami, Polska ma swoje ogromne ilości żużla pohutniczego, czy odpadów z elektrowni. Nie jest to też dobry pomysł na biznes, bo nie da się w pełni określić późniejszych pełnych kosztów zarządzania  takim podziemnym składowiskiem substancji m.in. niebezpiecznych, jakie środki trzeba będzie wydać na ich zabezpieczenie za 20-30 lat?  Co więcej unijna zasada bliskości (proximity principle) zapisana w ramowej dyrektywie odpadowej UE mówi, że odpady powinny być składowane jak najbliżej miejsca ich wytworzenia. Dzięki tym przepisom nie można w UE robić porządku w jednym kraju kosztem drugiego, gdzie powstałoby europejskie śmietnisko. Z mojego doświadczenia nie ma szans na zrealizowanie tego typu składowisko w Polsce. Najpierw należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko oraz konsultacje społeczne, a ludzie z pewnością będą przeciwni. Pamiętajmy, że przeciekanie wyrobisk pokopalnianych to częste zjawisko, a np. metale ciężkie zawarte w żużlach stanowią bezpośrednie zagrożenie skażenia wód podziemnych. Co więcej w takich odpadach mogą występować także substancje radioaktywne a to już śmiertelnie niebezpieczeństwo i potężne koszty ich właściwego zagospodarowania nawet przez tysiące lat. Nikt przy zdrowych zmysłach za żadne pieniądze nie pozwoli na skażenie wody w swojej okolicy.


Komentarze (75)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~rak2015-03-12 08:12:44 z adresu IP: (77.113.xxx.xxx)
na terenie kopalni w punkcie czerpania wody znajduje sie siedlisko raka Astacus Astacus.Ochrona Srodowiska- posiada te informacje
~MIESZKO2014-11-08 12:54:08 z adresu IP: (91.54.xxx.xxx)
POWIADOMIC MINISTERSTWO SRODOWISKA; GREEN PEACE; UNIE EUROPEJSKA; TO SIE TYM DRANIOM WEZMA ZA KARKI !!!!!!
~Niock2014-10-28 16:25:42 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Co za debile z tych ludzi i najlepsze jest to że ja tych ludzi znam lol. Niech sobie dupę oprotestują. Jak ich znam tak wam powiem, że to ludzie o wypranych wyparowanych mózgach, nie umiejący policzyć do 10. gadają jak potłuczeni i bezczelnie kłamią. powinni ich do sądu za to podać
~hehehe2014-08-29 14:44:41 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
Hej Administatorzy fanpage'a "mlądz" dlaczego usuwacie komentarze i nie dopuszczacie do komentowania osoby o innym zdaniu w spr. alarmu ekologicznego, niż Wy ???? Co ??? Boicie się że Wasz przebiegły plan nie wypali ? czy o co chodzi ? Porażka
~tyr2014-08-29 10:52:34 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
Ten cały atak na Burmistrza jest wyreżyserowany, w celu osiągnięcia korzyści finansowych - nie dajcie sobą manipulować !
~def2014-08-29 08:37:26 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
a więcej nagrań macie na lwowecki info
~abc2014-08-28 13:36:42 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
posłuchajcie nagrań z linku przesłanego przez mieszkanca rebiszowa na fanpage'u kwieciszowic......
~pri-bazalt2014-08-28 07:59:53 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Zapraszamy na stronę internetową pri-bazalt
~xyz2014-08-28 07:25:55 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
"SUBSTANCJE TRUJĄCE SĄ, ALE NIE W TAK WIELKICH ILOŚCIACH" brawo, Pani Dyrektor sama wydała opinie
~Kopuła2014-08-25 14:18:55 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Pani Izabelo-Jako Dyrektor PRI BAZALTU nie ma Pani pojęcia o takich odpadach. Nie zasięgnęła Pani opinii WIOŚ i ekologów. Czyżby nie przeczytała Pani powyższej opinii FACHOWCÓW !!!. Pani też jest mieszkanką naszego urokliwego miasteczka ale w ogóle nie pomyślała Pani o naszym przyszłym pokoleniu ,bo przecież PANI MA JUŻ DOROSŁE DZIECI-nieprawdaż ?
~do kopuła2014-08-28 07:58:36 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
No widzisz nie o te dane osobowe mi chodziło, ale dobra... Nie mam ochoty już z kimkolwiek na ten temat rozmawiać, ale zapraszam na stronę internetową pri-bazalt :) - proszę sprawdzić aktualności . Gorąco polecam !!
~kopuła2014-08-27 22:07:16 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
na pewno o udostępnianiu danych osobowych musisz zaczerpnąć trochę więcej informacji i uzupełnić braki. jeśli ktoś udziela informacji mediom to najczęściej redaktor gazety informuje kto udzielił takiej informacji z imienia i nazwiska, co też było uczynione w redakcji.
~dorosła2014-08-25 15:05:48 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
A skąd takie newsy o nie zasięgnięciu informacji z WIOŚ ? Zdolności telepatyczne ? No to Cie może rozczaruje, ale coś kiepsko z nimi tak jak i ze wspomnianą wcześniej orientacja w temacie.
~dorosła 2014-08-25 14:44:32 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
a udostepnianie informacji o danych osobowych jest karalne , także zastanów się co wypisujesz w internecie
~dorosdziecko Pani Izabeli2014-08-25 14:40:07 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Proszę się nie martwić o nasze zdrowie i radze bardziej się zorientować z temacie, bo widać duże braki.
~Kopuła2014-08-25 13:54:30 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Nie rozumiem tu czegoś. Polska jako kraj sam boryka się z problemami odpadów. Dlaczego tak łatwo godzimy się na przyjmowanie odpadów ze składowiska innego czyli niebezpiecznego, czyżby Niemcy nie potrafili zutylizować i wykorzystać taki odpad jak szlaka? Chyba , że chce się pozbyć uciążliwego odpadu. Podejrzewam , że tu u Nas odpad taki został zakwalifikowany niezgodnie z kodami nie biorąc pod uwagę pochodzenia tej szlaki dlatego też WROCŁAW nie zażądał analiz. Dziwi mnie fakt, że Pani Dyrektor PRI-BAZALTU tak łatwo się zgodziła na taki odpad a na dodatek informuje Pana Burmistrza Mirska o takim incydencie. BEZ KOMENTARZY DODATKOWYCH !!!!!!!!.
~miejscowy2014-08-25 10:54:06 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Tego się nie utylizuje. To jest wykorzystywane do budowy dróg jako kruszywo
~przeciwny2014-08-24 09:31:56 z adresu IP: (151.248.xxx.xxx)
W Niemczech przepisy normujace dziłalnosc w tym zakresię są bardzo restrykcyjne i bardzo dobrze to tylko dowód na to, ze dbają o zdrowie obywateli. Gdyby mieli zutylizować to u siebie zgodnie z przepisami to kosztowałoby bardzo dużo pieniedzy ale po co - skoro Polsce można to zrobić taniej. Opłaca się zapłacić za transport w obie strony, opłaca się zapłacić firmie PRI BAZALT i jeszcze się opłaca! Czy to nie jest zastanawiające? A i jeszcze jedno nie jestem mieszkańcem gminy Mirsk i mam gdzieś to czy Pan Burmistrz zostanie na następną kadencję!
~xyz2014-08-23 23:26:29 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Wieść w gminie niesie: TO KRZYKACZE SZUKAJĄ ZNOWU ZAMĘTU, TO ATAK NA PANA BURMISTRZA. Trzeba przyznać, ze ten Pan burmistrz jest chyba z tego powodu bardzo "biedny". A gdzie jesteśmy w tym wszystkim MY MIESZKAŃCY??? CZY MY SIĘ NIE LICZYMY? Gdzie jest nasze życie, zdrowie. Dlaczego nikt nie patrzy perspektywicznie w przyszłość! Nikt nie mówi przecież o zamykaniu firmy PRI BAZALT. Firma jak firma, zawsze będzie szukać różnych sposobów do zarabiania pieniędzy - to oczywiste. Musi to jednak robić z korzyścią dla wszystkich (dla siebie, swych pracowników i mieszkańców gminy na której działa). A władza musi czuwać-niestety. Jednak ostatnie wydarzenia pokazały, że władza ŚPI. Komentarzy pojawi się wiele i to różnych. Trzeba jednak zawsze zachować zdrowy rozsądek. Jedno jest pewne NIE MA TAKIEGO MIEJSCA W POLSCE, GDZIE MIESZKAŃCY ZGODZĄ SIĘ NA PRZYWÓZ ODPADÓW W MIEJSCE ICH ZAMIESZKANIA!!!
~mieszkaniec2014-08-23 21:45:55 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
A bez zgody i tak wwieziono już kilkadziesiąt transportów odpadów. I co? Czy komus ktoś coś zrobi?
~miejscowy2014-08-23 00:50:53 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
asik... tak na dobrą sprawę to skąd gmina pozyska kasę jeśli chodzi o podatki ? pribazalt to jedna z ostatnich większych firm i płatników podatku w okolicy. Jeśli ją zamkną to skąd gmina pozyska środki... Czy ta Wasza Natura 2000 zapewni funkcjonowanie gminie ? Tak chętnie zamykacie... ale pomyślcie o przyszłości i utrzymaniu.
~naprawdę miejscowy2014-08-31 12:54:29 z adresu IP: (212.244.xxx.xxx)
Z Ciebie chyba taki miejscowy jak ze mnie Eskimos. Pewnie przyjeżdżasz tu w wolne dni a my tu mieszkamy i nie chcemy drugiego Wałbrzycha. Przez kopalnie i tak już mamy ścieki w studniach a nie wodę, kiedyś tak nie było. I tego niemieckiego g....na też nie chcemy.
~czif2014-08-25 11:01:21 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
utrzymanie kosztem zatrucia i skazenia ludzi i srodowiska .Podatki a zycie zastanów sie jeszcze raz ale jestem pewny ze manipulacja tv juz cie DAWNO przejeła
~asik2014-08-22 20:01:22 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Burmistrz krzywdy dla pri bazalt nie zrobi, skąd brałby pieniążki na klub, w którym jest prezesem? Tysiące ton odpadów i nie trzeba żadnych badań oddziaływania na środowisko, w obszarze Natura 2000? Takie bezpieczne odpadki, dlaczego sami Niemcy ich nie zużytkują?
~mieszkaniec2014-08-22 14:56:50 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Dokładnie! Przenieś składowisko do Wrocławia. Jak władze województwa poczują smród pod swoim oknem, to może wtedy trochę bardziej zainteresują się regionem.
~miejscowy2014-08-22 13:07:59 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Zamknijcie kopalnię, potem zlikwidujcie kolej w Rębiszowie bo szkodzi. Następnie odetnijcie sobie prąd bo tez pochodzi z elektrowni opalanej węglem. A potem zacznijcie się ubierać w skóry. Przeceniacie ten Mlądz i Rębiszów. Turyści maja go w d... bo wola jechać do Świeradowa.
~miejscowy? oby na pewno?2014-08-24 09:21:02 z adresu IP: (151.248.xxx.xxx)
A to się nazywa spłycanie tematu. Co wy porównujecie? Czemu się dziwicie? Kim wy jesteście skoro tak wam zależy na kontakcie z dużą ilością niebezpiecznego odpadu?
~tyrty2014-08-22 13:59:26 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
Najlepiej przestańmy się ubierać, bo co do skór też może być sprzeciw
~jkl 2014-08-21 15:50:33 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
Ej ludziska, jak łatwo Was podpuścić i huzia na Józia :) Wyszła prawdziwa natura społeczności, nie zostawić suchej nitki, a nie uważacie że to o kasę może tylko chodzić albo rozgłos bo jakiś ludek chce zostać radnym albo Burmistrzem i szuka popularności. Brzydko wstydźcie się !
~jaz2014-08-28 07:31:12 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
albo ktoś z kasą chce zrobić wielki biznes i później dać dyla. Ha ha ha Ciekawe ile płacą za przerobienie 1 tony, ma ich być 400 tyś ton!
~jkl-no wlasnie2014-08-21 20:34:23 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Hahah no właśnie,albo jakiś przyszły rywal burmistrza
~Jurgas2014-08-21 14:52:47 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Decydenci niech przypomną sobie Góry Izerskie podczas klęski ekologicznej 30 lat wstecz!To były widoki koszmarne i przygnębiające!A to tylko od dymów i popiołów z dość odległych elektrowni Polski i Niemiec.Czy znów mamy oglądać te koszmary?Firma Pri-Bazalt tylko szkodzi naszej pięknej krainie,dlatego należy ją zlikwidować!
~izerus2014-08-20 23:39:38 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Przenieść to składowisko do Wrocławia. Tam już i tak syf jest taki, że bardziej nie można zniszczyć. Sami mieszkańcy go zrobili, wystarczy przejść się np. do Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy. Widać dobrze czują się w syfie i nie rozumieją, czym jest park krajobrazowy. A niezniszczone, dziewicze tereny Gór Izerskich, również chronione, zostawcie w spokoju!
~izerus2014-08-20 23:39:29 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Przenieść to składowisko do Wrocławia. Tam już i tak syf jest taki, że bardziej nie można zniszczyć. Sami mieszkańcy go zrobili, wystarczy przejść się np. do Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy. Widać dobrze czują się w syfie i nie rozumieją, czym jest park krajobrazowy. A niezniszczone, dziewicze tereny Gór Izerskich, również chronione, zostawcie w spokoju!
~izerus2014-08-20 23:39:00 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Przenieść to składowisko do Wrocławia. Tam już i tak syf jest taki, że bardziej nie można zniszczyć. Sami mieszkańcy go zrobili, wystarczy przejść się np. do Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy. Widać dobrze czują się w syfie i nie rozumieją, czym jest park krajobrazowy. A niezniszczone, dziewicze tereny Gór Izerskich, również chronione, zostawcie w spokoju!
~Jurgas2014-08-20 23:08:52 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
To jest banda nieudacznikow,nie liczaca sie z nikim i z niczym!Co tam dla nich zdrowie lokalnego spoleczenstwa,rozwalenie drog itp.itd. Liczy sie kasa!!!!
~e. 2014-08-20 22:23:44 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Co można zrobić, żeby przyłączyć do przeciwnym tego typu działalności na terenie tak wyjątkowym przyrodniczo, jak Izery? Czy można gdzieś podpisać petycję, list protestacyjny? No i "gratulacje" dla tych, którym płaci się z naszych podatków za monitoring i ochronę środowiska na terenie Dolnego Śląska. Jak zwykle sprawa została dogłębnie przemyślana pod kątem zrównoważonego rozwoju regionu....
~miejscowy2014-08-23 01:41:44 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Tak... podpisz petycję, list protestacyjny. Co rozumiesz przez "zrównoważony rozwój regionu" ?
~Gość2014-08-20 21:13:38 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Panie i Panowie - wybory tuż tuż. Doceńcie !!!
~Piotr dz2014-08-20 12:44:41 z adresu IP: (80.54.xxx.xxx)
Wysiedlic wszystkich i juz Po co komu rebiszow pieniądz się liczy Ciao
~mieszkniec2014-08-24 19:42:38 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Poje*bany jesteś może ciebie wysiedla z miejscowości gdzie spędziłeś cale życie. Mówisz wysiedlić i już a co byś zrobił jakby ciebie chcieli wysiedlić z miejsca gdzie spędziłeś cale życie pomysł zanim będziesz pisał takie bzdety
~obrońca 2014-08-20 20:33:18 z adresu IP: (213.241.xxx.xxx)
ciekawe jak Ciebie i twoją rodzinę wysiedliliby, własciwie po co komu Piotr dz i jego rodzina
~zosia2014-08-20 12:43:36 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Poszukajcie sobie "Kadm – zagrożenie i skutki zdrowotne" 75% tego pierwiastka trafia do nas przez jedzenie czyli wodę
~kmn2014-08-20 12:14:08 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Najlepszy był Pan który zarzucił Pani Dyrektor, ze nie obchodzi ją ze w rębiszowie beda przywozic rzekomy toksyczny odpad bo mieszka w innej miejscowosci. dobre .... tylko najpierw na swoich alertach piszecie ze skutki odczuwalne by były w promieniu 20 km... a Pani Dyrektor 6 km od rebiszowa. i co uważacie ze poswieca własne zdrowie i zdrowie rodziny dla pracy ? Chociaz badzce spojni w swoich wypowiedziach
~zenek2014-08-20 12:12:36 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A co na to Karkonoski Park Narodowy, LP i Ochrona środowiska?.
~izerus2014-08-20 23:28:57 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Jak to co? Karkonoski Park Narodowy brukuje kolejne ceprostrady w górach i właśnie organizuje kolejny wyścig na Śnieżkę, a reszta działa tylko wtedy, gdy można coś wyrwać do prywatnych kieszeni.
~jahu2014-08-20 12:09:04 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Ludzie cały czas piszecie o czymś czego nie ma, nie było i nie będzie. Nikogo nie interesuje faktyczna dokumentacja tylko same plotki niczym nie udokumentowane. Ciekaw jestem czy ktoś za te obelgi i pomówienia chociaż przeprosi, jeżeli kolejne badania dowiodą o niesłusznych zarzutach. Dlaczego nikt nie zjawił się w tej firmie ? Tak jak zauwazono dla burmistrza to byłby strzał w kolano i naprawde myślicie ze przed wyborami tak by zaryzykował ??? powyższy Cytat Pana z Zielonego Instytutu zaczyna się od słów "Takie składowisko w ogóle nie powinno w Polsce powstać" czyli od razu widać że nie ma to w ogole związku z działalnoscia pri-bazalt bo w zadnej dokumentacji o składowaniu nie było mowy . proponuje najpierw sie dobrze rozeznac zanim wydacie osąd
~jahu2014-08-20 18:54:53 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Dokładnie tak. Pozdrawiam
~do jahu2014-08-20 17:55:04 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ja też mam taką nadzieje, że wszystko się wyjaśni. Ale w PL z reguły jest tak, że ludzie wszystko mają gdzieś dopiero jak coś już jest postanowione to się budzą. Najlepszym przykładem są zastrzeżenia do Planu Zagospodarowania przestrzennego itp. dokumenty.
~jahu2014-08-20 17:51:04 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Jeżeli to co Ci ludzie tam piszą to są podejrzenia to niech piszą tak żeby wszyscy wiedzieli że to obawy i przypuszczenia i żądają dowodów które poświadczą o legalności i braku szkodliwości przedsiewzięcia dla srodowiska, a nie tak jakby wszystkie rozumy pozjadali . Tylko tyle.
~jahu2014-08-20 17:47:40 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Mam nadzieje, że się mylę i ta sprawa rozwiąże się polubownie i usatysfakcjonuje obie strony sporu.
~jahu2014-08-20 17:45:20 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Oczywiście, zgadzam się że można mieć co do tego zastrzeżenia, i Zgadzam się również ze spotkanie powinno być zorganizowane przed wydaniem decyzji ale chodzi o to że jeszcze nic nikt nikomu nie udowodnił, tym bardziej że certyfikaty fałszywe, A na portalach internetowych zrobiła się istna nagonka i oczernianie. Dlaczego nikt nie zjawił się Pri-bazalcie tylko nasyła media? a na post Pani Dyrektor proponującej spotkanie nikt nie odpowiada ? Wygląda na to że drugiej stronie też nie zależy na wspólnym dobru wszystkich mieszkańców, rowniez tych którzy pracują w tej firmie.
~do jahu2014-08-20 15:27:07 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Oczywiście zgadzam się z tobą aby firma PRI-Bazalt istniała. Jednak sposób wydania tej decyzji jest moim zdaniem karygodny. Co do tzw. certyfikatów itp polecam ci filmik na YT żarówkowe oszustwo. Park maszynowy jest jak najbardziej potrzebny do tego rodzaju działalności. Nikt nie mówi ze ten rejon ma być skansenem, jednak sposób wydania decyzji wskazuję, że Burmistrz jak i PRI-Bazalt ma gdzieś zdanie obywateli. Gdyby Burmistrz razem z PRI Bazalt zorganizowali takie spotkanie to na pewno odbiór tej decyzji byłby inny.
~jahu2014-08-20 13:58:11 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Pani dyrektor tez jest mieszkanką gminy więc tez poniesie konsekwencje, jezeli tak jest, ale nie ona o tym decyduje tylko właściciel. Co do Burmistrza macie racje, ale myśle że sie nie spodziewał takiej afery i teraz załuje ze nie zrobił tej konsultacji, pewnie inaczej by się to potoczyło i przede wszystkim moze byłoby mniej plotek. przecież to jest sztuczne kruszywo do budowy dróg, idąc Twoim tokiem myślenia to z dróg też bedzie sciekało do gleby ? Tak? Czy się mylę? Nie wiem.... To moze trzeba gdzie indziej zapukać zeby zakazali użytkowaniu tego żużlu ? Skąd to uparcie na DE przecież idzie to do firmy RYMED, a oni sprzedają to swoich kontahentom, przeciez nikt nie mówił ze z Niemiec? z resztą jakby to miało znaczenie. Park maszynowy to mega duże pieniądze (poczytaj sobie) a jak każdy wie wypłata dla pracownika niemieckiego jest kilkakrotnie przynajmniej większa, tak samo innej wielkości są podatki, wszelkie opłaty, materiały części do maszyn itp. Więc może Ty pomyśl....... Skoro przedstawili wszystkie atesty niezależnych instytutów jakie są potrzebne do utworzenia takiego przedsięwzięcia (przerobu nie składowania ), które są dowodami na to, że środowisko nie poniesie konsekwencji tego przerobu, zobowiązali się to odebrać, a dzięki temu firma o największym zatrudnieniu w gminie, wspierająca wiele inicjatyw prospołecznych, przedłuży swoją działalność to dlaczego nie? No chyba ze macie wszyscy racje, no ale na razie nie wiadomo, a osądów jest od groma
~do jahu2014-08-20 13:22:11 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
PRI bazalt nie ma żadnej oczyszczalni ścieków. Jeśli myślisz, że te pierwiastki nie dostaną się do gleby to chyba nie byłeś na terenie PRI-bazalt.Burmistrz miasta powinien zrobić konsultacje społeczne a nie cichcem wydawać zezwolenie. Rozumiem, że PRI bazalt jest dosyć dużym sponsorem Gminy mirsk jednak to mieszkańcy gminy będą ponosić tego konsekwencje a nie pani prezes firmy Pri-Bazalt. Skoro to jest takie nie szkodliwe to po co wozić to do PL nie lepiej i taniej zrobić to w DE. Pomyśl też trochę....
~jahu2014-08-20 13:14:56 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
No przynajmniej nie oceniam po pozorach. Oczywiście zaczeło się hejterstwo a nie dyskusja. Przeciez mowie ze jestem mieszkancem gminy. mieszkam pare kilometrów od "planowanego składowiska" i co jestem samobójcą bo chce znać prawdę popartą dowodami? A co instalacja ma do zdrowia ?
~jahu2014-08-20 13:10:54 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Zmierzam tylko do tego, żebyście NA PRAWDĘ zainteresowali się tematem i nie wypisywali co ślina na język przyniesie, bo tak powiedział mój kolega/koleżanka..... Jeżeli macie racje,że to szwindel i coś jest nie tak to najpierw to udowodnijcie, a jak okaże się to prawda to gratuluje wspaniałej inicjatywy jako mieszkaniec gminy dla którego również środowisko które go otacza jest naprawdę ważne bo mieszkam tu od urodzenia i moja rodzina tez. Jednak gdy okaże się ze to pomówienia, to mam nadzieje ,że ktoś się przyzna z honorem ze rozpuscił plotke i zrobił niepotrzebny dym. A znając naszą społeczność to do rozsiewania plotek każdy jest pierwszy gorzej pozniej z odkrecaniem tego.
~do jahu2014-08-20 13:01:41 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Wiesz co podaj adres może ci nich taka instalację postawimy na podwórku i pogadamy za 5 lat jak będziesz odwiedzał lekarza co tydzień. Znalazł się szeroki horyzont
~jahu2014-08-20 12:54:11 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Wszyskie te komentarze są przesycone jakims stereotypowym myśleniem. A sądziłem, ze jestescie ludzmi o szerzej otwartych umysłach.....
~jahu2014-08-20 12:45:54 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
A po co w DE ? nastepna inf. wyssana z palca... . Skąd te pomysły ze to do DE wraca ? co ? Słuchaliscie tej audycji czy nie ? przeciez jasno zostało powiedziane ze wraca to do firmy RYMED
~do jahu2014-08-20 12:14:27 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
skoro tak to dlaczego nie postawiono instalacji w DE w końcu to tylko frakcjonowanie.
~Maullida2014-08-20 11:37:15 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
niestety w naszym kraju jesli nie wiadomo o co chodzi - chodzi o kase! jak wiadomo przedsiebiorstwo wielkosci kopalni te kase ma.. Natomiast dziwi fakt ogolnego trendu promocji gmin w zakresie turystyki i strzelanie sobie w kolano taka decyzja. To tez dzialanie przeciwko lokalnym przedsiewzieciom! W okolicy jest wiele lokalnych producentow ekologicznej zywnosci, gospodarstw agroturystycznych z prawdziwego zdarzenia - na zachodzie tego typu przedsiewziecia sa cenione (jak widac do tego stopnia, ze odpady wywozone sa za granice ) - u nas gmina funduje atrakcje w postaci skladowiska odpadow i kadmu w studniach... I wszystko w otoczce praworzadnosci. Pierwszy raz spotykam sie z brakiem koniecznosci sporzadzenia raportu oddzialywania na srodowisko dla tego typu dzialalnosci!
~daniel2014-08-20 11:32:56 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Mam nadzieje, że mieszkańcy Gminy Mirsk będą pamiętać o tym przy najbliższych wyborach. W Gminie nie powstał, żaden nowy zakład pracy - jedyny jaki jest to praca w DE dla kobiet i mężczyzn. Nie wiem czym obecny Burmistrz może się pochwalić ale moim zdaniem to niczym szczególnym. Poza remontem pałacu gminnego co nie powoduje zwiększenia ilości miejsc pracy.
~Daniel2014-08-20 21:54:11 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Pytanie tylko kto wystartuje. Młodzi wyjechali, wystarczy popatrzeć na ulicach. W Radzie większość nauczycieli, którzy bez obrazy nie mają pojęcia o zarządzaniu. Zaś kandydata na Burmistrza z wizją to ja na razie nie widzę.
~zenobia2014-08-20 18:20:53 z adresu IP: (92.75.xxx.xxx)
Daniel masz racje ,najwyzszy czas wybrac calkowicie nowy samorzad , ci siedzac na swoich cieplych stolkach przez dlugie lata stracili juz wzrok , ale mocno trzymaja sie koryta swoimi starczymi pazurami !
~Sławek2014-08-20 10:40:45 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
Burmistrz na sesji rady gminy dotyczacej strategi rozwoju gminy malował obraz rozwoju turystycznego Gminy Mirsk , toksyczne odpady w obszarze Natura 2000 nie pasują do tej strategii . 1600 ton odpadów dziennie daje około 100 dodatkowych ciężarówek na wąskich drogach gminy , których używaja także turyści - są na nich wytyczone szlaki rowerowe . Zwiększona emisja spalin , chałas i wstrząsy powodowane ruchem cięzkich pojazdów dopełniają obraz zniszczeń które mogą nastąpić w wyniku zwożenia odpadów w Izery . Temat składowania odpadów powinien być omówiony i przedyskutowany przez zainteresowane strony ,a nie cichcem przemycony w okresie wakacajnym . Brak konsultacji społecznej , szacunku dla mieszkańców i niekompetencja urzędników i zarządu kopalni to najdelikatniesze słowa jakie przychodzą mi na myśl .
~gość 2014-08-21 20:01:43 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
nasi radni klepią sie po plecach razem z burmistrzem i udają żę rządza
~---2014-08-20 11:33:46 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A gdzie nasi radni?
~Solidarna2014-08-20 09:37:11 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
W pełni popieram mieszkańców. Wszyscy winni sprawie bardzo naiwnie się tłumaczą. Bardzo mnie dziwi, że Niemcom opłaci sie przywozić odpady do Polski tylko po to, aby tu przesiać i potem znowu wszystko powywozić do Niemiec. Nie policzyli kosztów transportu i robocizny? Tacy praktyczni, zorganizowani i skąpi? Sit nie mają do przesiewania? To może my im sprzedamy. Jak nic opłaci się im to całe wożenie, bo na pewno cały syf zostanie u nas. Coś grubszego kryje się za tym procederem, a kilka prominentnych osób dostało dobre łapówy za przychylne decyzje. Już nie raz i nie dwa Niemcy wykorzystują nasz kraj jako miejsce do składowania trujących odpadów. Niedawno płonęły zbiorniki z trującymi chemikaliami pod Poznaniem. Też to było składowane przez sąsiadów zza Odry.
~iw9182014-08-20 08:49:06 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Dlaczego przed wydaniem decyzji nie było konsultacji środowiskowych? Znów Burmistrz wydaje decyje "na oko", bez weryfikacji tematu, a później sprawa trafia do SKO lub dzieje się to co się w tej chwili dzeje!
~ryhor2014-08-20 08:39:30 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
aaa, jeszcze jedno, gdzie są wszyscy tzw. ekolodzy, różne organizacje tak szkodzące potrzebnym inwestycjom z byle powodu i bez powodu ? Czyżby inwestor już załatwił z nimi sprawę i odpowiednio się opłacił ekoterrorystom ?
~ryhor2014-08-20 08:33:45 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Zaliwski sekretarz miasta uważa, że protest jest nieuzasadniony. To niech tak uważa. A ja Ryhor uważam, że choćby ze wzgledu na ruch ciężarówek jest uzasadniony. I kto ma rację ?
~asfsd2014-08-20 11:52:45 z adresu IP: (83.1.xxx.xxx)
Tak najlepiej pozamykać wszystko w pizdu i zostawić ludzi bez pracy ! tak jest
~TAURUS2014-08-20 08:32:47 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Wczoraj cebula dzisiaj żużel. Polacy, kiedy się opamiętamy. Jak mawiał mój dawno nieżyjący kolega, jesteśmy frajerami w tanich spodniach, butach, płaszczach i szalikach. Skoro to takie bezpieczne to dlaczego niemiaszki nie przerabiają tego u siebie. Substancje trujące są ale w niewielkich ilościach. Qwa, to w głowie się nie mieści.
~janek2014-08-20 08:13:17 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ciekawe co na to miłościwie nam panujący Burmistrz Mirska. Gmina leży na obszarze natura 2000. a gdzie ci ekolodzy walczący z budową wyciągów-gdzie oni są. W pełni popieram te protesty 1600 ton ciekawe czym to zostanie przywiezione bo na pewno nie PKP ale tysiącami TIR. Bo kolejkę inwestor rozebrał a mydli nam oczy że dokłada się do drogi to niech sobie ją wybuduje zapłaci za grunty.