"Golgota Picnic" we Wrocławiu: Będzie afera jak w Poznaniu?

Justyna Kościelna, wsp. Michał Hamburger | Utworzono: 2014-06-24 12:56 | Zmodyfikowano: 2014-06-24 13:01

Na projekcję zapisu wideo "Golgoty" zaprasza w piątek Teatr Polski. W ten sposób kierowana przez Krzysztofa Mieszkowskiego scena przyłącza się do ogólnopolskiego protestu ludzi sztuki.

- Prawa człowieka są w Polsce gwałcone, a na to nie ma zgody. Nasze środowisko jest różnorodne - są katolicy, są ateiści, są buddyści. Protestują wszyscy razem w obronie demokracji. Trzeba zagwarantować artyście prawo do gestu artystycznego - tłumaczy Mieszkowski, dodając, że jeżeli zawiesimy prawo do wykonywania utworów trudnych czy politycznie zaangażowanych, stracimy prawo do bycia wolnymi - tłumaczy Mieszkowski.

ZOBACZ KONIECZNIE: Afera o spektakl "Golgota Picnic". Wierni modlą się o nawrócenie dla twórców

"Golgota Picnic" argentyńskiego reżysera Rodrigo Garcii nazywana jest ostatnią wieczerzą współczesności i zawsze - bez względu na to, gdzie jest grana - wzbudza olbrzymie emocje. W Poznaniu spektakl odwołano w skutek protestów środowisk katolickich i narodowych. Dyrektor Malty Michał Merczyński, po ostrzeżeniach policji, która stwierdziła, że nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa widzom i twórcom, zdecydował się na wykreślenie przedstawienia z programu festiwalu. 

Tymczasem, jak podkreśla Mieszkowski, Golgota Picnic to w gruncie rzeczy obrona religijności. - Garcia pokazuje współczesnego człowieka, który za cenę konsumpcji porzuca wiarę. Reżyser upomina się w ten sposób o powrót do duchowości - przekonuje szef wrocławskiego Teatru Polskiego.

Sonda

Czy sztuka powinna podlegać cenzurze?

Ta sonda już się zakończyła.
Nie, nigdy. Artyści są od tego, by wkładać kij w mrowisko
304
Tak, jeżeli ta "sztuka" godzi w dobre obyczaje
236
Nie mam zdania
8
Wszystkich głosów: 548

Do protestu przyłączył się także teatr Polski w Bydgoszczy, w którym również pokazany zostanie zapis wideo spektaklu. We Wrocławiu "Golgotę Picnic" można zobaczyć bezpłatnie w piątek o godz. 20 na Scenie im. Grzegorzewskiego przy ul. G. Zapolskiej.

Krzysztof Kucharski, znany wrocławski krytyk teatralny jest zdziwiony całą sytuacją. - Niestety, to nie pierwszy taki incydent w Polsce.

Krzysztof Kucharski
Krzysztof Kucharski
krytyk teatralny
Często określone środowiska wyrażają opinie o spektaklu czy wystawie, których nie widziały, a to przecież szczyt kretynizmu. Sztuka jest prawdziwa tylko wtedy, gdy nie ma granic, a najważniejszą motywacją teatru jest, by wywoływał ferment, prowokował do dyskusji - po to został wymyślony! Takie protesty świadczą niestety o nas - duża część społeczeństwa żyje w ciemnogrodzie i poprzez takie akcje liczy na swoje pięć minut sławy. fot. archiwum Gazety Wrocławskiej

zdjęcia: materiały prasowe

Podobnego zdania jest Leszek Pułka - profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, filolog i medioznawca. -  Jestem zdumiony, bo po filmach Larsa von Triera nic nas nie powinno już zdziwić, nawet w teatrze.

Leszek Pułka
Leszek Pułka
medioznawca
Dla mnie do tej pory teatr był mało odważny, a człowiek powinien mieć prawo do odwagi. W latach 70. sporo o tym dyskutowaliśmy. I jeżeli dziś ktoś próbuje zatrzymać takie odważne pytania, oznacza to, że Polska znajduje się w średniowiecznej Europie, a Polacy nie są zbyt mądrzy, wykształceni i kulturalni. Trudno mi to wytłumaczyć. Jestem tym głęboko zaniepokojony.

Reklama
Zdjęcia
"Golgota Picnic" we Wrocławiu: Będzie afera jak w Poznaniu? - 4
"Golgota Picnic" we Wrocławiu: Będzie afera jak w Poznaniu? - 5
"Golgota Picnic" we Wrocławiu: Będzie afera jak w Poznaniu? - 6

Komentarze (32)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~juan 2014-06-26 21:14:23 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Wolność słowo znaczy też szanować opinie i przekonań... to spektakl tylko dla tych które chcą to oglądać... nikt jest zmuszone brać udział w sztuce... proszę protestować przed domy publicznych lub "gentlemens klub" albo przed każdy kiosk który sprzeda pornosy... basta ya... obłuda i nic więcej...
~Jurek2014-06-26 18:45:27 z adresu IP: (89.171.xxx.xxx)
Reżyser tego spektaklu może zrobiłby przedstawienie tak kontrowersyjne na temat religii koranu.Jedno jest pewne , po takim spektaklu nie pożył by długo.
~Polak2014-06-26 15:54:53 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Nie rozumiem dlaczego katotalibscy czciciele pedofilii i innych zboczeń nie pojadą do Nigerii protestowaćcc przeciw prześladowaniu chrześcjan? Tam by się mogli przydać Niestety w większosci to jak cała rodzina kaczyńskich zwykli opłacani przez komuchów ubole, których interesuje tylko upadek chrzescijanstwa i zastąpienie go kaczyzmem
~"Ubol"2017-01-19 15:16:07 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Bardzo mi przykro ze nazywasz polaków ubekami bo to nie pis protestował przeciwko obniżenia emerytury ubekom
~Pan student2014-06-30 17:09:05 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Nie używaj nicku-Polak.Jesteś tyPOwym parchem.
~Beata Andrejas2014-06-26 15:02:24 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
A kiedy to Teatr "polski" odważnie i w imię WOLNOŚCI wystawi bluźnierstwa talmutu lub profanacje menory we Wrocławiu ? nieżydowski Wrocław czeka na spektakl, wstęp oczywiście wolny i pełna propaganda prasówki
~wan2014-06-26 11:22:14 z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
Obrzydliwy spektakl,to będą tez dzieci oglądać,to żadna kultura.To jest dno.Dziwię się że p. Ewa Wycichowska podpisała się za wystawieniem tego paskudztwa
~argon2014-06-26 09:09:04 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Jestem osobą w podeszłym weku .Jestem osobą głęboko werzącą i praktykujacą .Niemogę zrozumieć co klechom italibom przeskadza wystawienie sztuki Golgota piknik Zastanawiam sie czy kto z nich zna tresc tej sztuki .podejrzewam ze nikt nie zadal sobie trudu i sie zapoznac .Debilstwo i srednio wiecze
~sielsiarepublika2014-06-26 00:02:55 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Uważam Źe :+)) ...chazaromasoneria zwana w późniejszych latach żydo komuną -(nie do końca sprecyzowane -synonimy wręcz kojarzone : Żyd -Semita-Jude)... To SYNONIM PROWOKACJI. Przebierańcy - Hazary-JudePolizei
~..............a tya a tyy2014-06-26 00:41:03 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
No kolego...przesadziłeś....kiedzyś cięnzlikwidują...."Ci Pr÷; ebieRamCy
~Gosia2014-06-25 23:27:36 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
~oxox - nie wiem, czy zauważyłeś, ale to ludzie protestują. Tak katolicy stanowia Kościół.
~Nikkk2014-06-26 12:07:19 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Stop! pseudo sztuce! Za publiczne pieniądzę.
~Fernando2014-06-26 10:22:01 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
A ja protestuję przeciwko wymuszaniu określonych zachowań przez katotaliban i innych fanatyków ! Uważasz, że przedstawienie Cię obraża ? Nie oglądaj ! Nie wpindalaj się jednak w moje życie ! Pozwól mi zobaczyć i samemu ocenić !
~Gosia2014-06-25 23:14:41 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Panie Kucharski, jest różnica między odwagą - i stawaniem w obronie ofiary (Jezus), która jest wyśmiewana, a bezczelnością - czyli spektaklem Garcii. "Wolność artystycznego wyrazu", którym tak się tak szafuje, nie może być nieograniczona. Jeżeli obraża osoby nam bliskie, mamy prawo się temu sprzeciwić. Czy wyśmiewanie ofiar Auschwitz i WTC też byście uznali za ok? Opanujcie się.
~Gobo2014-06-25 21:17:46 z adresu IP: (95.108.xxx.xxx)
Krzysztof Kucharski - człowieku, co ty piszesz???? "Duża część społeczeństwa... liczy na swoje pięć minut sławy". To chyba chory Garcii liczy że dzięki swojej "sztuce" dostanie więcej niż swoje 5 minut sławy. Obejrzałem co się dało w internecie i stwierdzam że on jest chory. Wolność ma polegać na obrażaniu innych? Dlaczego nie zrobi sztuki o islamie i pojedzie do jakiegoś kraju muzułmańskiego? Podejrzewam, że nie zdążyłby wysiąść ze samolotu z głową na miejscu.
~kasia2014-06-25 18:50:09 z adresu IP: (81.219.xxx.xxx)
Rozumiem pojęcie" odwaga " ale oni mylą to z głupotą ludzką,to co ,żeby bylo jakieś show to może zaczną się jeszcze zabijać na scenie,albo popełniać samobójstwa? Bo " dla sztuki,trzeba być odważnym" a co mamy Polskę zamienić w jedną wielką pornografię? Szczerze to ja wolę średniowiecze,chociaż tam nie bylo nowoczesnej glupoty. :) Pozdro
~dorian2014-06-25 17:42:02 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
Redakcjo, dwoma zbieżnymi opiniamii zilustrowaliście "kontrowersyjny" temat? Nie potrafiliście znaleźć eksperta który przeciwstawia sie fali obrazoburstwa w sztuce? Czy zapomnieliscie o obowiazku przywolania obu stron sporu?!
~!!!2014-06-25 16:48:35 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
zwykle porno, precz z tym, w zyciu nie przydje do Teatru Polskiego jesli to wystawia, skandal !!!
~smutek i tyle2014-06-25 16:48:28 z adresu IP: (77.252.xxx.xxx)
Zniszczyć fundamenty życia społecznego. Rozwalić tradycje. Zbrukać symbole. Zniszczyć ! Zrujnować wszystko co pozwala stworzyć stabilną i bezpieczną wspólnotę ludzką. Splugawić wszystko to, co przeszkadza złu chodzić w chwale Dobra. Wszystko to czynicie w imię nikomu nie znanej przyszłości. A jak już osiągniecie swój cel, Świat stanie się rajem dla ludzi bez sumienia. Wtedy będziecie zdziwieni, że otaczają was potwory. Jak to ? Przecież WALCZYLIŚCIE O WOLNOŚĆ! O tak ! Walczyliście ! O wolność do czynienia plugastw.
~tytus2014-06-27 06:50:32 z adresu IP: (91.196.xxx.xxx)
Zgadzam się w 100% to jest sedno sprawy! Poprawiać rzeczywistość można i należy w poztytywny sposób, bo "lekarstwo" będzie tylko trucizną.
~apd2014-06-25 16:47:54 z adresu IP: (83.14.xxx.xxx)
ciekawa jaka byłaby reakcja gdyby zrobić podobne przedstawienie o żydach lub muzułmanach? Pewnie Ci, którzy dziś są za mówiliby o okropnym antysemityźmie... lub nietolerancji
~katol2014-06-25 10:14:50 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
precz z kiczem i to obraźliwym wstrętnym prymitywem upadłych ludzi gratulacje dla matołów popierających takie bagno biedni głupcy nawet nie wiecie co sobie robicie
~Ryhor2014-06-26 15:27:30 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
@cymbol - twojemu koledze z postu wyżej (katol) wolno ludzi od biednych głupców wyzywać ? no ale za nim stoi Bóg !!
~coijak2014-06-25 00:31:13 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Jakie symbole, cymbole? Dla jednych ksiądz jest bogiem, dla innych małym chciwcem, a krzyż tyle samo znaczy, co tęcza. Dajcie wreszcie, prawicowi oszołomowie, na wstrzymanie. Albo nie dawajcie, bo Polacy na szczęście nie tacy głupi i nigdy nie zagłosują na tę waszą częstochowsko-toruńską opcję. Wrocław wolny od paranoików!
~Cymbol2014-06-25 07:40:19 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
brak argumentów to poobrażajmy co nie? Dla nie których to sztuka.
~hakk2014-06-24 23:38:46 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Znowu to samo przed kilkoma tygodniami w Wałbrzychu profanawano obrazy sakralne teraz chcą kpić z waznych symboli w teatrze. Nic dziwnego że takie oburzenie z drugiej strony. Nie można srac i pluć na wszystko bom artysta jest.
~bart2014-06-24 21:16:33 z adresu IP: (89.70.xxx.xxx)
Ja nigdy nie zrozumiem, żeby coś krytykować,jak się tego nie widziało. Na ten pokaz się nie wybieram, bo reżyser Rodrigo Garcia jest postacią kontrowersyjną. Przecież parę lat temu podczas jednego ze swoich performensów topił chomiki. Nie popieram jego formy.
~Asta2014-06-25 04:03:43 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
A kto popiera okrucieństwo? Jednak zrobił to co tysiące - jak nie miliony przed nim, ktoś rozdeptał chomika, ktoś utopił, ktoś zagłodził, że pewnie bardziej wyrafinowane tortury w sposób zamierzony lub nie mi nie przyjdą do głowy. A jeszcze wybuchają w mikrofali ponoć! Zabijanie homara - prokuratora stwierdziła, że zrobił to humanitarniej niż w restauracji kucharze! Pokazał naszą ciemną stronę, uderzył mocno. A mnie nauczył, że dzieciom nigdy nie kupię chomika, żeby zwierze nie cierpiało podczas niewinnych eksperymentów. I że warto zwracać uwagę jak traktujemy tych najmniejszych naszych towarzyszy.
~oxox2014-06-24 16:20:18 z adresu IP: (87.99.xxx.xxx)
w tym kraju to kościół decyduje co mamy oglądać i to ma być demokracja chory kraj i ludzie ,znowu wracamy do cenzury
~.XXX.2014-06-24 14:33:58 z adresu IP: (109.199.xxx.xxx)
Gratuluje p. Pułce wykształcenia, jeśli w ten sposób wypowiada się o średniowieczu...
~kiniak2014-06-24 14:01:52 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Bo dzisiaj skandal i kontrowersja jest niezbędna, aby przepchać każdą chałę. Normalnie pies z kulawą nogą by się tym nie zainteresował.
~JAcie2014-06-24 13:29:49 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
szit i to za darmo??