Wulkany w Jeleniej Górze! (Zdjęcia)

Piotr Słowiński | Utworzono: 2014-01-01 12:33 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Wulkany w Jeleniej Górze! (Zdjęcia) - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Choć miasto leży na obrzeżu granitowych Karkonoszy, które z wulkanami nie mają nic wspólnego, to jednak kratery sprzed około 300 milionów lat zostały odkryte w okolicach dzielnicy Grabarów. Nie są wielkie, ale zachowały się nawet ślady po ich wybuchach.

Jan Wieczorek, badacz geologicznej przeszłości regionu mówi, że w Jeleniej Górze można bez trudu znaleźć tzw. bomby wulkaniczne, czyli kawałki skał wyrzucone z wulkanu:

By dotrzeć do kraterów wulkanicznych w Jeleniej Górze wystarczy kilkudziesięciominutowy spacer. Znajdują się w okolicach Grabarowa, na północ od obwodnicy Jeleniej Góry w lesie, albo na prywatnych gruntach, ale są łatwo dostępne.

ZOBACZ: Jedyny taki wulkan w Polsce k. Złotoryi

Jan Wieczorek podkreśla, że jeleniogórskie wulkany nie są tak imponujące jak te w okolicach Złotoryi, są jednak dowodem, tak jak żyła bazaltowa w Śnieżnych Kotłach, na aktywność wulkaniczną tej części Dolnego Śląska:

Wieczorek postuluje, by jeleniogórskie wulkany znalazły się na trasach wycieczek, szczególnie szkolnych, bo nie ma tam ani kopalni, ani rezerwatów i właściwie można dotknąć historii geologicznej regionu i własnymi rękami dotknąć bomby wulkanicznej.

ZOBACZ: Akcja Reakcja przy wygasłym wulkanie

Wyświetl większą mapę

WIĘCEJ ZDJĘĆ TUTAJ (KLIKNIJ)

Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~geolog2014-01-24 06:50:56 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Odkryto? Co to znaczy "odkryto"? Te wulkany (a właściwie resztki kilku niewielkich kraterów, sztucznie odsłoniętych w wyniku wyeksploatowania bazaltu) są znane od lat, wielokrotnie były opisywane w literaturze (tak naukowej, jak i popularnej, np. przypominam sobie artykuł z "Sudetów"). Drugi Pik się znalazł, który tylko przez własną ignorancję "odkrywa" coś, co inni znają od dawna. I takie same bzdury opowiada, bo z pana Wieczorka taki geomorfolog jak z koziej d... trąba.
~Jan W2016-11-28 22:14:54 z adresu IP: (82.139.xxx.xxx)
Ja tego nie odkryłem, audycja radiowa ma swoje prawidła, proszę jednak skoro jest Pan geologiem obalić tezę z bombami wulkanicznymi ,bo to jest ciekawe, a artykuły ,to sa i będa jak rozumiem pisane z rozmaitymi paradygmatami.
~vvu2014-01-05 08:46:20 z adresu IP: (78.30.xxx.xxx)